Životospráva v zimním období

Foto: google.com
Tento článek je prvním ze čtyř článků seriálu o specifikách zdravé životosprávy v jednotlivých ročních obdobích našeho podnebného pásma a jeho smyslem je ve srozumitelné formě podat základní přehled o vhodné stravě, denním režimu, cvičeních a procedurách sebe-péče pro příslušné období.

Podané informace vycházejí většinově z principů pentagramu tradiční čínské medicíny a ayurvédy. V možnostech rozsahu článku není dát doporučení vztažená k jednotlivým tělesným typům, aktuálnímu stavu životních sil těla či zdravotním komplikacím jednotlivců.

Rozdíly
Každé roční období má svá specifika, jež se týkají teploty a vlhkosti vzduchu, množství denního světla, fáze růstu rostlin i druhu toho, co roste. Respektování těchto specifik – řízení se jimi - nám na rovině fyzické může pomoci udržet své zdraví v harmonickém stavu nebo k němu směřovat. Toto je základní poznatek, který je vhodné si uvědomit. Všichni známe chuť dovozových rajčat v zimě, kdy u nás nerostou, a chuť českých rajčat v srpnu třeba i plantážně pěstovaných – tedy když se (např. na rozdíl od banánů) "výrobcům" zeleniny a ovoce nedaří ošálit naše smysly (v tomto případě zejména chuť, čich, hmat a zrak), „dává rozum“ v zimě pravidelně pojídat rajčata?

Druhý příklad – i v zimě máme ve zvyku být pracovně a společensky aktivní stejný počet hodin jako v létě – bez ohledu na to, kdy vychází a zapadá na obloze slunce – takže mnozí z nás vyjíždějí z domovů za tmy, přes den až do večera pobývají v budovách pod umělým osvětlením, vrací se domů až za tmy a chodí spát ve stejném pozdním čase jako v létě – to vše zhoršeno ještě umělým časovým posunem oproti létu, a ten únavovou deprivaci ještě více prohlubuje … "zdravý selský rozum" správně napovídá takto se nepřetěžovat a prostě a jednoduše v zimě ubrat na tempu.

Roční období zimy
Díky jistému pohybu astronomických těles se během zimy zvyšuje chlad a větrnost, tedy i ubývá vlhkosti vzduchu, zejména v prvních 14 dnech od jejího počátku slunce vychází nad obzor v pozdním čase a u nás v ČR jen o něco málo přes 8 hodin později opět zapadá, což znamená, že světla je dvakrát méně (!) než ke konci června. Podmínky v přírodě jsou pro rostliny i živočišnou říši včetně člověka všeobecně nevýhodné. Pro téměř každého z živých tvorů je to čas útlumu, stagnace, klidu, odpočinku. I pro nás lidi by tento čas měl být časem utlumení činností a směřování těch aktivizujících z nich do světlé části dne - v praxi tedy optimálně:
• přes den pobývat více na denním světle v přírodě,
• nedělat těžkou fyzickou práci a nechodit na náročný trénink ráno či večer, když je v přírodě tma, rozhodně si dopřávat dostatek spánku – usínat dříve než v ostatních obdobích roku a pokud možno vstávat až s rozbřeskem (samozřejmě optimálně bez budíku) – tím velmi dobře podpoříme životní sílu okruhů ledvin a močového měchýře, které jsou v zimním období nejvíce zatěžovány,
• jíst stravu spíše vařenou, horkou, tučnou – jež zahřeje, nejlépe ve formě polévek/vývarů s místně pěstovanou kořenovou zeleninou, luštěninami, obilovinami (velmi vhodné jsou kaše), dále nejlépe české sušené plody a ovoce (rozhodně se nehodí pravidelně jíst ovoce syrové v syrovém stavu), česká semena a ořechy, z koření a bylin opět ty, co zahřejí – zázvor, hřebíček, skořice, …, česnek, cibule, sušené byliny,
• průběžně podporovat tělo v čištění krve a v podporování orgánů náležících elementu vody – velmi vhodně pomocí cílené reflexologie chodidel, suchých nebo mokrých teplých procedur (saunování, koupele, moxování), bylinných směsí na čaj či tinktur,
• využívat druhy cvičení energetického, strečinkového a relaxačního rázu jako jsou např. rehabilitační cvičení, horká jóga, hathajóga či harmonizační orgánová sestava známá také pod názvem Makko-Ho.

Ve výše uvedených doporučeních můžete zkusit najít, v kterých oblastech u sebe vidíte "mezery" a s jejich změnami tak svému tělu i duši odlehčit a posílit je. Při chronických zdravotních obtížích či při aplikaci více výše uvedených doporučení najednou pozorně svůj stav vnímejte, případně se poraďte o vyvážené kombinaci změn v životosprávě s ohledem na Váš aktuální zdravotní stav s terapeutem uplatňujícím celostní přístup.

Přeji Vám harmonicky prožité zimní období a těším se na "jarní setkání" ke konci března.

Marek Bednář

(Máte-li k článku dotaz či podnět, budu rád za Vaši zpětnou vazbu na marek.bednar@email.cz nebo 777 249 411.)
 

Žena v sauně
Foto: google.com
© 2018 Klub Přátel Zdraví